Datorita
specificului sau aparte, de producator si ofertant al unor “produse abstracte”,
fara suport material, cazareul si-a creat o piata proprie a serviciilor pe care
le furnizeaza, care, desi seamana cu alte forme de existenta a pietei,
functioneaza in mod distinct si este determinata de factori specifici.
Desi, intr-o
acceptiune foarte generala, se poate spune ca piata de cazare este locul in
care se intalnesc si se confrunta cererea cu oferta de produse de cazare,
exista o serie de elemente particulare, care amplifica semnificatiile
conceptului de piata de cazare. Astfel, in procesul de definire a pietei de
cazare este necesar sa se tina cont de urmatoarele elemente:
·
produsul turistic, alcatuit din atractia naturala
si antropica si din serviciile care ii determina continutul;
·
firmele de cazare, respectiv cele care au ca
obiect de activitate prestarea de servicii care intra in sfera de cuprindere a cazareului;
·
particularitatile consumatorilor de cazare;
·
spatiul geografic si economic in care au loc
actele de vanzare-cumparare a serviciilor de cazare;
·
perioada de timp in care se efectueaza prestatia
de cazare etc..
Pornind de la
aceste elemente care determina continutul pietei de cazare, putem spune ca
aceasta se caracterizeaza printr-o serie de particularitati, dintre care
·
este o piata cu finalitate specifica, turistii
urmarind procurarea unor satisfactii aparte, proprii acestui sector de
activitate;
·
este o piata fragmentata, rezultat al
confruntarii dintre oferta extrem de eterogena si cererea determinata de
preferintele subiective ale consumatorilor de cazare;
·
este de o complexitate aparte in timp si spatiu,
deoarece oferta de cazare este perceputa initial in mod subiectiv, ca o imagine
construita in urma unor informatii care circula intre turistii potentiali si
efectivi, obiectivandu-se abia in momentul consumului propriu-zis;
·
este o piata pe care actioneaza mai multi
decidenti, actul de procurare a unui produs turistic putand fi influentat de o
serie intreaga de participanti;
·
prezinta un grad de risc mai ridicat,
incertitudinile ofertantilor fiind mai numeroase decat in cazul pietei
bunurilor materiale.
Pe baza acestor
particularitati, se poate spune ca piata de cazare reprezinta o “... sfera
economica de interferenta a intereseler purtatorilor ofertei de cazare,
materializata prin productia de cazare, cu cele ale purtatorilor cererii de
cazare, materializata prin consum... interferenta transformata prin suprapunere
in timp si spatiu a celor doi factori (oferta si cererea)”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu