marți, 23 august 2016

Oferta de cazare

Continutul conceptului de oferta de cazare a fost abordat de pe pozitii diferite.
Grupand punctele de vedere ale diferitilor specialisti putem observa ca, in unele lucrari de specialitate, oferta de cazare reprezinta fie “... totalitatea bunurilor si serviciilor care satisfac la un moment dat cererea de cazare”, fie “... capacitatea organizatorica a retelei (baza tehnico-materiala, infrastructura etc.) de a satisface in anumite conditii cererea populatiei” .
Dupa alti autori oferta de cazare grupeaza “... ansamblul elementelor care concura la obtinerea produsului turistic, respectiv: potentialul natural si antropic, echipamentul de “productie” a serviciilor de cazare, diversitatea bunurilor materiale (industriale, alimentare), destinate consumului turistic, forta de munca specializata in activitatile specifice cazareului, infrastructura de cazare si conditiile de comercializare (pret, inlesniri etc.)” , iar productia de cazare reprezinta “... ansamblul de servicii care mobilizeaza forta de munca, echipamentul de productie si bunurile materiale si care, in cadrul unei ambiante specifice, se materializeaza intr-un consum efectiv” (ibidem).
Un alt punct de vedere este acela ca oferta de cazare reprezinta “... ansamblul atractiilor (naturale, istorice etc.) care pot determina vizitarea anumitor zone de catre turistici, impreuna cu capacitatea organizatorica a retelei (baza tehnico-materiala, infrastructura etc.) de a satisface in anumite conditii cererea populatiei” .
Dupa cum se observa, in primele doua definitii oferta de cazare este privita in mod unilateral, fie din punct de vedere al motivatiei de cazare, fie din punct de vedere al elementelor care fac obiectul actelor de vanzare-cumparare, in timp ce in urmatoarele definitii oferta de cazare este compusa atat din elemente de atractivitate, cat si din elemente prin care se valorifica  acestea.
In ceea ce ne priveste, subscriem punctului de vedere exprimat prin intermediul ultimei categorii de definitii si consideram ca oferta de cazare reprezinta un sistem compus din elemente de atractivitate (resurse naturale si antropice) si elemente functionale (echipamente si servicii) prin intermediul carora se materializeaza si valorifica atractiile de cazare, ansamblate in scopul satisfacerii cererii de cazare.
Oferta de cazare se caracterizeaza prin anumite particularitati specifice. Astfel:
are un caracter complex si, totodata, eterogen, rezultat al structurii sale binare (elemente de atractivitate si oferta de servicii); din acest motiv se poate diferentia si descompune in mai multe grupe de oferte particulare;
elementele structurale au valori de cazare diferite de-a lungul anului; astfel, elementele de atractivitate, asociate cu conditiile climaterice determina sezonalitatea de cazare, iar elementele functionale variaza in limite determinate de capacitatea tehnico-organizatorica (unitati, dotari, personal etc.); printr-o combinare justa a celor doua tipuri de elemente, se poate asigura satisfacerea cererii de cazare si in momentele in care atractia de cazare lipseste sau se diminueaza (cel mai frapant exemplu il poate constitui cazareul de agrement practicat in Las Vegas, statiune fondata pe un teritoriu lipsit complet de elemente de atractivitate naturala);
oferta de cazare se caracterizeaza printr-un grad ridicat de rigiditate, determinat de incapacitatea deplasarii in spatiu pentru a intalni cererea;
datorita specificului serviciilor care intra in componenta sa, oferta de cazare nu poate fi stocata (cu toate ca, la destinatiile de cazare se pot achizitiona suveniruri care isi gasesc utilitatea la domiciliul turistilor).

Principalii factori care determina nivelul si structura ofertei de cazare sunt:

1. Factori naturali si antropici (factori naturali de clima, resurse naturale si antropice, fauna si flora etc.).
Cu anumite exceptii, pentru ca un anumit spatiu sa fie atractiv si sa aiba valoare de cazare, el trebuie sa ofere anumite conditii, fie naturale, cum ar fi: peisaje naturale frumoase si nepoluate, configuratie geografica echilibrata, conditii meteorologice prielnice, fauna rara etc., fie antropice, respectiv resurse de patrimoniu cultural, religios, arhitectural etc., de natura muzeelor, cladirilor istorice, manastirilor etc..
Exista insa pericolul ca anumite zone de cazare sa se supraaglomereze, iar prin valorificarea excesiva a unor resurse de cazare sa se degradeze patrimoniul -natural, in special- si sa se diminueze interesul anumitor categorii de turisti, cum ar fi iubitorii de arta sau cei care practica cazareul ecologic.
2. Factori economici si tehnici (nivelul de dezvoltare a sectorului tertiar, baza tehnico-materiala de cazare).
Nivelul de dezvoltare al sectorului serviciilor in general si al cazareului, in special, se afla in stransa legatura cu nivelul de dezvoltare economica de ansamblu. Dimensiunea sectorului tertiar si aportul acestuia la crearea produsului intern brut, ponderea populatiei ocupate in acest sector, nivelul resurselor materiale si financiare alocate, indica, fara dubii, gradul de dezvoltare a unei societati.
Cresterea volumului de activitate in sectorul tertiar constituie, in mod paradoxal, nu numai premizele, ci si factorii dezvoltarii ofertei de servicii de cazare; anumite servicii, desi destinate satisfacerii nevoilor individuale ale membrilor societatii, contribuie la formarea ofertei de cazare (servicii de transport si telecomunicatii, servicii medicale etc.).
Pe de alta aparte, oferta de cazare depinde de marimea, structura si calitatea bazei tehnico-materiale (in care sunt incluse structurile de cazare, alimentatie publica, tratament si agrement) , ale carei dimensiuni depind de resursele materiale si financiare investite, precum si de tehnologia prin care este generata. In general, prin intermediul unor echipamente bine dezvoltate, care incorporeaza tehnologii de ultima ora, se poate suplini cu succes lipsa resurselor naturale (un parc de distractii bine echipat poate atrage turistii la fel de bine ca si resursele naturale originale; un exemplu in acest sens poate fi APraterul@ in Austria).
3. Factori umani.
Calitatea resurselor umane care activeaza in cazare poate influenta in mod considerabil oferta de cazare. Ponderea importanta detinuta de forta de munca in cazare particularizeaza aceasta activitate si influenteaza chiar atractivitatea de cazare. Personalul bine pregatit din punct de vedere profesional, cu o inalta constiinta morala, constient de raspunderea care ii revine in actul prestatiei, contribuie in mod direct la realizarea unei calatorii de cazare reusite si la cresterea prestigiului prestatorilor de servicii de cazare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu